باز خواني پيگيري 5 ساله« خراسان» براي تصويب
طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد
خراسان - مورخ پنجشنبه 1390/04/30
شماره انتشار 17888
قتل روح ا... داداشي قهرمان مسابقات مردان آهنين به دست فردي که با چاقو او را
مورد حمله قرار داد بار ديگر امنيت رواني جامعه را بر هم زد و بحث حمل و بکارگيري
سلاح سرد را در افکار عمومي مطرح ساخت تا جايي که مجلس نيز به آن واکنش نشان داد
موضوعي که سال ها است روزنامه خراسان با چاپ200خبر،گزارش،يادداشت وسرمقاله به آن
پرداخته است. سال هاست که عرضه، حمل و نقل و استفاده غيرمتعارف از سلاح سرد دغدغه
عمومي جامعه بوده است و مردم همواره خواهان وضع قانوني جامع و مانع در اين مورد
بودند.
با توجه به اين خواسته عمومي روزنامه خراسان يکي از پيشروترين رسانه ها درپي
گيري اين خواسته برحق مردم بود. سال 86 به دنبال هشدارهاي مکرر مسئولان و کارشناسان
مبني بر افزايش جرايمي چون قتل، زورگيري ، سرقت و... که اغلب با استفاده از سلاح
سرد صورت مي گرفت، روزنامه خراسان گزارش هاي پي گيرانه اي را در اين خصوص تهيه و
چاپ کرد و به دنبال اين مسئله نمايندگان مجلس هفتم به تهيه طرحي با عنوان ممنوعيت
ساخت، نگهداري و حمل سلاح هاي سرد اقدام کردند که يک فوريت آن مرداد ماه سال 86 و
بعد از مدتي کليات آن در کميسيون حقوقي به تصويب رسيد.
بعد از گذشت يک سال در مرداد ماه 87، عضو کميسيون حقوقي از منتفي شدن اين طرح به
دليل اختلاف نظر نمايندگان خبر داد و به خراسان گفت: براساس نظر کارشناسان اين طرح
جامعيت نداشت چرا که طبق نظر نيروي انتظامي حمل هر نوع سلاح سرد و چاقو ممنوع است،
در حالي که با اين کار مشکلات خاصي به وجود مي آيد. لذا اين امکان وجود نداشت که
اين قانون به صورت کلي بررسي و تصويب شود و در جلسات کارشناسي، نمايندگان مجلس هفتم
به جمع بندي دقيقي از تعريف سلاح سرد دست نيافتند.
دکتر حيدرپور، عضو کميسيون مربوطه، در اين باره 16/7/87 به خراسان گفت: کليات
لايحه برخورد با دارندگان سلاح گرم در کميسيون مربوطه تصويب شده که قرار است در
مورد سلاح هاي سرد نيز ماده و تبصره اي در آن لحاظ شود و اميدواريم حدود ٢ ماه ديگر
در صحن علني مطرح شود.
قتل با سلاح سرد
آبان ماه همان سال معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي تهران بزرگ،اعلام
کرد: در شش ماهه نخست سال87هيچ قتل خانوادگي در تهران با سلاح گرم اتفاق نيفتاده
است و بررسي هاي پليس آگاهي نشان مي دهد اغلب قتل هايي که در نزاع هاي خياباني رخ
داده با استفاده از سلاح سرد بوده است.
در حالي که به گفته يک عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس ماده ٧١٩ قانون مجازات
اسلامي تنها قانوني است که درخصوص مبارزه با سلاح هاي سرد به صراحت سخن گفته است و
به موجب آن هرکس به وسيله چاقو يا هر نوع اسلحه ديگري تظاهر به قدرت نمايي کند و در
نزاع هاي خياباني از آن استفاده کند، به موجب اين قانون و راي دادگاه به ٦ ماه تا ٢
سال حبس تعزيري يا ٤٧ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.ولي" دهقان "افزود: در واقع در
قوانين موجود به بحث حمل چاقو و سلاح هاي سرد اشاره نشده است و بدين ترتيب
فروشندگان اين سلاح ها از نظر قانون مجرم شناخته نمي شوند
اماخراسان در16/07/1387 در خبري به نقل از رييس پليس وقت مشهداعلام کرد:به دليل
خلاء قانوني، استفاده از سلاح سرد بين نوجوانان و جوانان افزايش يافته است .
از طرفي؛ به دنبال وقوع چاقوکشي در يکي از دبيرستان هاي مشهد که خراسان خبر آن
را در12/08/1387 منعکس کرد رئيس وقت پليس مشهد با اشاره به افزايش جرايم چاقوکشي
توسط نوجوانان و جوانان در شهرهاي بزرگ و به ويژه مشهد خاطرنشان کرد: همان طور که
بارها عنوان کرده ايم در حال حاضر چاقو به عنوان يک وسيله خطرناک در بسياري از
جرائم خشن مورد استفاده نوجوانان و جوانان قرار مي گيرد. ترديدي نيست که اگر چاره
اي براي فرهنگ سازي و جلوگيري از حمل سلاح سرد انديشيده نشود به زودي با فاجعه اي
اسفبار در کشور رو به رو خواهيم شد.
آن روزسرهنگ محمدکاظم تقوي يادآور شد: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد درباره
لايحه ممنوعيت حمل سلاح سرد تجديد نظر کنند و با استفاده از نظرات کارشناسي قانون
محکم، قوي و قابل اجرايي را در اين باره تصويب کنند تا شاهد کاهش وقوع جنايت ها و
جرايم خشن از طريق سلاح سرد باشيم.
به دنبال افزايش استفاده از سلاح هاي سرد در قتل ها و زور گيري طي سال 87بود که
پليس آگاهي ناجا خواستار تصويب طرح ممنوعيت ساخت، حمل و فروش سلاح هاي سرد شد
وروزنامه خراسان 29/10/ 1387 در گزارشي با عنوان" ٠٤ درصد قتل ها و جرايم خشن با
استفاده از سلاح سرد صورت مي گيرد " خواستار تعيين تکليف و تصويب طرح ممنوعيت ساخت،
حمل، نگه داري و فروش سلاح سرد در مجلس شد.
تحليل آماري قتل هاي سال 87 در گزارش پليس آگاهي نيز عنوان خبري بود که خراسان
در23/01/ 1388 منتشر کردوآن روز معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي کشور، با
اشاره به اين که بهره گيري از سلاح سرد در وقوع قتل هاي سال ٧٨بيشترين سهم را به
خود اختصاص داده است، از وقوع ٢٤درصدي قتل ها با استفاده از سلاح سرد در سال 87 خبر
داد.
طرح يک فوريتي
سرانجام خراسان در04/05/1388 نوشت: طرح ممنوعيت توليد و حمل سلاح هاي سرد به
زودي و به صورت يک فوريتي در صحن علني مجلس بررسي مي شود.سردار مهدي محمدي فر معاون
پارلماني نيروي انتظامي با بيان اين مطلب افزود: طرح ممنوعيت حمل و توليد سلاح سرد
در کميسيون حقوقي قضايي مجلس در حال بررسي است و به زودي براي تصويب در صحن علني
مطرح مي شود.وي گفت: سلاح سرد در جرايم جنايي و قتل ها مورد استفاده قرار مي گيرد و
يکي از مهم ترين آلات جرم محسوب مي شود و در جرايمي مثل سرقت به عنف، نزاع ها و...
نقش دارد.
چندي بعد ودرتاريخ 10/05/1388 رئيس پليس آگاهي نيروي انتظامي کشور از پي گيري
جدي موضوع تدوين قانون ممنوعيت حمل سلاح سرد از سوي معاونت حقوقي نيروي انتظامي
کشور خبرداد و گفت: اين موضوع در دستور کار جدي نيرو قرار گرفته است. سردار علي
اصغر جعفري در پاسخ به سوال خراسان مبني بر اين که درباره تدوين قانون ممنوعيت حمل
سلاح چه اقداماتي انجام داده ايد؟ گفت: مجلس بايد مصالح مردم برايش مهمترين موضوع
باشد اما از اواسط مجلس گذشته طرحي با عنوان توليد، عرضه وحمل چاقوهاي نامتعارف که
مانند اسلحه کاربرد جنايي دارد با فوريت طرح شد اما متاسفانه مجلس به آن راي نداد
ولي به عنوان رئيس پليس آگاهي ناجا و همچنين با پي گيري هاي معاونت حقوقي ناجا
اخيرا موضوع را به طور جدي در دستور کار قرار داده ايم.
و9روز بعد خبر تکان دهنده اي در روزنامه خراسان19/05/1388 منتشر مي شود: طبق
آمار موجود در پليس آگاهي خراسان رضوي بين ۹۵ تا ۹۸درصد قتل ها با سلاح سرد رخ داده
است. جانشين فرمانده انتظامي خراسان رضوي گفت: پليس تلاش مي کند تا قانون ممنوعيت
حمل سلاح سرد به تصويب برسد که البته روزنامه خراسان در اين رابطه پيشقدم بود و
گزارش هاي خوبي نيز درج کرد.
يک سال بعد
و پس از يک سال پيگيري خراسان فرمانده نيروي انتظامي کشوردر مشهد از برگزاري
جلسه مشترک مسئولان انتظامي و قضايي در بحث قانون ممنوعيت حمل سلاح سرد در هفته
آينده (آخر آبان 88)خبر مي دهد.
وقتي از به نتيجه رسيدن اين نشست مطلع مي شويم خراسان در8/10/1388 مجددا طرح
ممنوعيت حمل،نگهداري وعرضه سلاح هاي سرد را در گزارشي دنبال مي کند .گويا اختلاف
نظرهايي درباره تفاوت چاقوهاي مورد استفاده در منزل با چاقوهاي نامتعارف و مشکل در
ارائه تعريف و مصاديق سلاح سرد وجود دارد، اگرچه پي گيري هاي خراسان نشان داد اين
طرح مسکوت مانده و با وجود اظهارات مسئولان نيروي انتظامي مبني بر پي گيري طرح در
مجلس و بحث و بررسي درباره آن، وعده تصويب اين طرح در مجلس يا لايحه اي در دولت
محقق نشده است.اما 3 نماينده در گفت و گو با خراسان بر ضرورت ارائه مجدد طرحي براي
ممنوعيت ساخت و حمل سلاح هاي سرد تاکيد مي کنند.
امين حسين رحيمي مخبر کميسيون حقوقي مجلس در خصوص طرح ممنوعيت حمل و عرضه سلاح
هاي سرد نامتعارف در مجلس هفتم و سرانجام آن در مجلس هشتم گفت: اين موضوع در مجلس
هفتم مطرح شده بود که البته به نتيجه نهايي نرسيد و طبق قوانين مجلس اگر طرح و
لايحه اي تا پايان يک دوره به نتيجه نهايي نرسد بايد مجددا در دوره بعد توسط
نمايندگان يا دولت به جريان بيفتد. وي با تاکيد بر اين که بحث ممنوعيت حمل و عرضه
سلاح هاي سرد و نامتعارف مانند چاقو، قمه و قداره در کميسيون حقوقي مجلس مطرح نشده
و از طرف دولت و نيروي انتظامي نيزلايحه اي تحت اين عنوان به اين کميسيون ارجاع
نشده است.
موسي غضنفرآبادي از ديگر اعضاي کميسيون حقوقي مجلس نيز در همان زمان در گفت وگو
با خراسان اظهار داشت: نمايندگان مجلس هفتم پي گير اين مسئله بودند اما از آن جا که
کار در مجلس هفتم به سرانجام نرسيد اين موضوع بايد در مجلس هشتم مطرح شود. اما
متاسفانه هنوز در کميسيون حقوقي مطرح نشده است. وي با تاکيد بر اين نکته که حمل و
فروش سلاح هاي سرد نقش عمده اي در ارتکاب جرايم به خصوص قتل دارد، افزود: به عنوان
يک کارشناس امور قضايي و حقوقي معتقدم بسياري از اين قتل ها و جرايم از روي عمد
صورت نمي گيرد و تنها به خاطر لحظه اي عصبانيت، افراد مرتکب آن مي شوند به همين
خاطر بايد با ارائه و تصويب قانون از حمل و عرضه آزادانه اين ادوات جلوگيري به عمل
آيد.
محمدتقي رهبر ديگر عضو کميسيون حقوقي نيز به خراسان گفت: هر چند طرح اين موضوع و
تصويب قانوني در اين زمينه ضروري و لازم است، در حال حاضر چنين طرحي در کميسيون
مطرح نيست و از سوي نيروي انتظامي نيز اقدامي براي اين منظور صورت نگرفته است.
سوال خراسان
خراسان که پيگير اين موضوع مهم است به دنبال برخي حوادث خونين ديگر در دي ماه 88
از فرمانده نيروي انتظامي سوال کرد: فرمانده نيروي انتظامي کشور در پاسخ به سوال
خبرنگار خراسان درباره اين که گفته مي شود:"طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد به طور دقيق
کارشناسي نشده و نيروي انتظامي نيز نظرات کارشناسي خود را به مجلس ارائه نکرده،
تاکنون چه اقداماتي در اين مورد انجام شده است،"گفت: نيروي انتظامي نظرات کارشناسي
خود درباره توليد، فروش، حمل و به کارگيري سلاح در جرائم را به طور مکتوب به
کميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي ارائه کرده است.
سردار اسماعيل احمدي مقدم اضافه کرد: موضوع ممنوعيت حمل سلاح سرد ضمن اينکه
نبايد در شرايط عجولانه بررسي شود اين بحث نيز نبايد ترک شده و به فراموشي سپرده
شود، بلکه به صورت منطقي و در فضايي آرام ابزارهايي که داراي استفاده دوگانه (مانند
چاقو) هستند مورد بررسي هاي کارشناسي قرارگيرد و ما نيز پيشنهادهاي خودمان را به
کميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي ارائه داده ايم.
فرمانده نيروي انتظامي کشور در پاسخ به اين سوال خراسان که نظر پليس به طور واضح
در اين باره چيست؟ تصريح کرد: بايد انواع سلاح هاي سرد در کنترل باشد و اگر کسي
چاقويي را که هيچ تناسب شغلي هم با کارش ندارد حمل کند، بايد مجازات شود و اين نوع
مجازات ها نيز سنگين باشد. به طور مثال اگر فردي که قصاب نيست کارد قصابي با خود
حمل کند و يا سلاح هاي ضامن دار و خطرناک داخل خودرو داشته باشد، بايد با آن ها
برخورد شود چرا که ممکن است همين سلاح در يک نزاع مورد استفاده قرارگيرد و منجر به
قتل شود.
با تداوم گلايه ها وانعکاس گزارش هاي خراسان در هشتم مهر ماه 89 نيز سردار
اسماعيل احمدي مقدم در آستانه هفته ناجا پاسخگوي سوالات رسانه ها شد و درخصوص تعلل
چند ساله اي که در تصويب قانون ممنوعيت حمل، فروش و توزيع سلاح سرد صورت گرفته گفت:
طبق قانون لوايحي که در پايان يک دوره از مجلس به تصويب نرسيده باشند به دولت ارجاع
مي شوند که اين لايحه نيز از آن جمله است که نيروي انتظامي پي گير ارسال مجدد آن به
مجلس مي باشد. فرمانده ناجا تصريح کرد: اين لايحه تنها بر ممنوعيت حمل و فروش سلاح
سرد تاکيد دارد. ولي استفاده از سلاح سرد پيش از اين نيز ممنوعيت قانوني داشته و از
گذشته تا امروز با استفاده کنندگان از سلاح هاي سرد برخورد مي شده است.
ابهام مجلس
"سرنوشت لايحه ممنوعيت حمل و فروش سلاح سرد در هاله اي از ابهام" نيز عنوان
گزارش مفصل خراسان بود که در03/11/1389 منتشر شد. در اين گزارش هم با اشاره به
اينکه تهديد با سلاح هاي سرد در جامعه به شدت افزايش يافته است و نگاهي به اخبار
حوادث که بخشي از صفحات روزنامه ها و مجلات را به خود اختصاص داده مويد آن است که
آسيب ها و مخاطرات گسترش بي رويه سلاح هاي سرد جدي است. اين اتفاقات خونين نشان از
وجود وفور ابزار و ادواتي مانند چاقوهاي متنوع و ضامن دار، پنجه بوکس، باتوم، قمه
و... در جامعه و در دست برخي جوانان و گاه موثر در حوادث و قتل هاي غيرحرفه اي
دارد.اما قانون جامعي در مورد عرضه، خريد و فروش و مهم تر از همه حمل اين نوع سلاح
وجود ندارد.
در اين گزارش هم سرنوشت قانون يا طرح ممنوعيت حمل، فروش و توزيع سلاح سردکه
ابتدا از سوي پليس آگاهي مطرح و به وسيله دولت به عنوان يک لايحه در سال ۸۶ به مجلس
هفتم ارائه شدمطرح شدوروند ادامه آن باز خواني شد.
در حالي که خبرگزاري مهر در خبري که ۱۸ دي ماه منتشر کرد به نقل از نماينده مردم
آمل در مجلس از تصويب يک فوريت طرح ممنوعيت توليد و فروش سلاح سرد با راي حداقل ۱۴۰
نماينده خبر داده بود ولي «غلامرضا اسداللهي» عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي
اسلامي به ما گفت: هنوز کليات اين لايحه در صحن مجلس تصويب نشده است و معمولا پس از
تصويب در صحن علني براي بررسي به کميسيون مرتبط ارجاع خواهد شد.
آن روز «نيره اخوان بي طرف» ديگر عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس هم با تاکيد بر
لزوم وضع قانون و برخورد با حاملان سلاح هاي نامتعارف در گفت وگو با ما مي افزايد:
همان لايحه مطرح در مجلس هفتم به تازگي با امضاي ۴۴ نماينده مجلس هشتم تقديم مجلس
شده که هنوز به کميسيون قضايي نرسيده است.
دکتر «مهدي زاده» عضو کميسيون امنيت ملي مجلس هشتم در اين باره به خراسان گفت:
هنوز در کميسيون امنيت ملي بحثي درباره لايحه يا طرح ممنوعيت حمل، فروش و توزيع
سلاح سرد مطرح نشده است ولي اگر موضوع به اين کميسيون ارجاع شود قطعا از آن حمايت
خواهيم کرد.
نماينده مردم گناباد و بجستان افزود: از آن جا که ارائه طرح از سوي نمايندگان
بار مالي دارد و ممکن است پس از تصويب مورد تاييد شوراي نگهبان قرار نگيرد (به خاطر
بار مالي) لذا به نظر مي رسد که قوه قضاييه بايد لايحه اي تهيه و از طريق وزير
دادگستري به دولت ارائه کند و دولت هم آن را به مجلس بدهد، چون اين اقدام و مبارزه
با سلاح سرد بار مالي دارد دولت بايد ورود پيدا کند.
با اين حال حجت الاسلام «علي شاهرخي نيا» رئيس کميسيون قضايي و حقوقي مجلس نيز
درباره سرنوشت اين لايحه به خراسان گفت: در دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي موضوع
مقابله با توليد سلاح سرد در جامعه مطرح شد ولي به نتيجه نرسيد ولي با توجه به
اهميت موضوع و شرايطي که در کشور وجود دارد تعدادي از نمايندگان به اعتبار طرحي که
در مجلس هفتم مطرح بود خواستار بررسي موضوع مقابله با سلاح سرد شده اند و به زودي
کميسيون ضمن بررسي اين لايحه قانون ممنوعيت توليد، فروش و توزيع سلاح سرد را تعيين
تکليف خواهد کرد.
در اين شرايط، مدير مسئول روزنامه خراسان نيز در سرمقاله اي با عنوان «وجدان
عمومي در انتظار اصلاح برخي احکام قضايي در جرايم خلاف عفت عمومي» که در ۴ اسفند ۸۹
چاپ شد، با اشاره به اظهارات رئيس قوه قضاييه درباره مصداق محاربه بودن چاقو کشيدن
تاکيد کرد که در کنار تصويب قوانين بازدارنده بايد سرعت عمل در رسيدگي به شکايات
مدنظر قرار گيرد.
افزايش حوادث ومرگ ها
اما سال 89 هم تمام شد وطرح مذکور به جايي نرسيد تا اين که خراسان در04/02/1390
به نقل از معاون پزشکي و آزمايشگاهي سازمان پزشکي قانوني کشور نوشت تعداد مراجعان
نزاع در سال گذشته با افزايش 6/7 درصدي نسبت به سال قبل از آن، به رقم 629 هزار و
36 نفر رسيد و در اين سال هزارو93 نفر با سلاح سرد کشته شدند. دکتر عبدالرزاق برزگر
با بيان اين مطلب افزود: در سال 1388 تعداد مراجعان نزاع به مراکز پزشکي قانوني
کشور، 585 هزار و 509 نفر بود که اين رقم در سال گذشته با افزايش قابل توجهي مواجه
بود. وي افزود: بيشترين رقم مرگ ناشي از سلاح هاي سرد مربوط به سال 1385 با رقم يک
هزار و 219 نفر و کمترين آن با رقم 976 نفر مربوط به سال 1388 بوده است.
وباز هم در گزارشي با عنوان"طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد دوباره در دستور کار مجلس
قرار مي گيرد" که درخراسان06/02/1390منتشر شد نويسنده صفحه حوادث نوشت:اعلام آمار
کشته و مجروح شدگان با انواع سلاح سرد از سوي پزشکي قانوني کشور، دوباره موجي از
نگراني را بين مردم و مسئولان برانگيخت. افزايش 7.6 درصدي نزاع کنندگاني که به
پزشکي قانوني مراجعه کرده اند و همچنين بيش از هزار نفري که سال گذشته در کشور به
وسيله سلاح سرد کشته شده اند اهميت پي گيري بيش از پيش طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد را
که در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده بود نمايان مي سازد.
پس از ارائه طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد که توسط تعدادي از نمايندگان مردم در مجلس
مطرح شد، تعداد ديگري از نمايندگان ايراداتي را به اين طرح وارد دانستند و اعتقاد
داشتند که طرح مذکور به طور کامل کارشناسي نشده و تصويب آن مجريان را دچار مشکل مي
کند. نماينده مردم چناران، طرقبه و شانديز در گفت و گو با خراسان معتقد بود که نمي
شود از حمل هر نوع سلاحي که عنوان سلاح سرد دارد جلوگيري کرد چرا که ممکن است فردي
براي آشپزخانه خود چاقويي را خريداري کند اما در مسير او را به جرم حمل سلاح سرد
دستگير کنند.
به اعتقاد دکتر محمد دهقان بايد نيروي انتظامي وقوه قضاييه، کارشناسي لازم را در
اين باره انجام و آن را به مجلس ارائه دهند تا قانوني که به تصويب مي رسد از پختگي
لازم برخوردار باشد. اما دادستان عمومي و انقلاب مشهد روز گذشته با تاکيد بر اين که
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد هرچه سريع تر قانون ممنوعيت حمل سلاح سرد را به
تصويب برسانند به خراسان مي گويد: يکي از دلايل وقوع جرايم خشن مانند زورگيري،قتل و
سرقت هاي به عنف تهيه و حمل راحت سلاح سرد است که مي تواند در افزايش اين گونه
جرايم تاثير به سزايي داشته باشد. قاضي محمود ذوقي مي افزايد: با توجه به آمار نزاع
ها و يا قتل هايي که در پي يک عصبانيت آني رخ مي دهد تصويب اين قانون در مجلس شوراي
اسلامي ضروري به نظر مي رسد و هر روزي که در اين باره غفلت شود، جامعه ضرر مي بيند
.
در همين حال، نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خراسان
درباره سرنوشت طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد گفت: اين موضوع چند وقت قبل نيز در کميسيون
حقوقي و قضايي مجلس مطرح شد و اين طرح هنوز از دستور کار کميسيون خارج نشده است اما
به دليل اين که هر بار موضوعات مختلفي مطرح مي شود بحث کارشناسي بر روي اين طرح به
تعويق مي افتد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدتقي رهبر اضافه کرد: اين را قبول داريم که بايد
قانوني براي ممنوعيت حمل سلاح سرد به منظور پيش گيري از وقوع جرايم خشن مانند قتل و
زورگيري تصويب شود، اما در عين حال بايد ابتدا مصاديق انواع سلاح هاي سرد روشن
شود.وي مي گويد: نظر ما اين بود که عبارت «غيرمتعارف» به طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد
اضافه شود تا سلاح هايي که به عنوان آلت قتاله و يا آسيب رساننده مطرح مي شود،
مصاديق آن مشخص شود چرا که با اضافه شدن اين عبارت تعدادي از سلاح هاي سرد مانند
چاقوي آشپزخانه يا ساطور قصابي و غيره که موردنياز عموم مردم است از شمول سلاح هاي
نامتعارف خارج مي شود .وي با اشاره به اين که اين طرح هنوز در دستور کار کميسيون
قرار دارد و در مرحله کارشناسي است، افزود: دستگاه هاي قضايي و اجرايي مي توانند
نظرات کارشناسي خود را به کميسيون ارائه دهند.
اراده هايي که ...
خراسان در12/02/1390 به نقل از معاونت حقوقي قوه قضاييه نوشت که اين قوه موضوع
ممنوعيت حمل سلاح سرد را پي گيري مي کند و اين مورد يکي از اولويت هاي پيش گيري از
وقوع جرم است.مدير کل حوزه معاونت اجتماعي و پيش گيري از جرم قوه قضاييه در پاسخ به
سوال خراسان درباره اقدام قوه قضاييه براي ممنوعيت حمل سلاح سرد گفت: معاونت حقوقي
قوه قضاييه اين موضوع را پي گيري مي کند و اين مورد يکي از اولويت هاي پيش گيري از
وقوع جرم است و براي اين منظور جلساتي را با معاونت حقوقي قوه قضاييه داشتيم تا
زمينه هاي هماهنگي بين بخشي براي رفع نيازهاي قانوني از طريق ارائه طرح يا لايحه
فراهم شود.
وسرانجام با کشتن يکي از قويترين مردان ايران با چاقوي ضاربان وورود مجلس به اين
موضوع وساير نا امني ها روز سه شنبه فرمانده نيروي انتظامي با بيان اين که قوانين
سختگيرانه در پيش گيري از ارتکاب جرايم به ويژه درباره سلاح سرد موثر است بر ضرورت
تصويب لايحه ممنوعيت حمل سلاح سرد در مجلس تاکيد کرد و گفت: معمولا در سال آخر مجلس
تصويب چنين قوانيني در مسير عادي سخت است، مگر اين که نمايندگان مجلس با پيشنهادهاي
فوريتي بتوانند پاسخگوي بخشي از مطالبات اجتماعي باشند.
فراخوان مجلس
اما يک عضو کميسيون قضايي و حقوقي مجلس درباره فراخوان اخير نمايندگان خانه ملت
به ما مي گويد: اين که مسئولان به مجلس بيايند و درباره کار و عملکردشان توضيح و
گزارش بدهند يک روال است به خصوص در مواردي که يک اتفاق خاص و خارج از عرف رخ دهد
معمولا مسئولان به مجلس احضار مي شوند و فراخوان دادستان کل کشور و فرمانده ناجا
نيز بر همين مبناست.
«غلامرضا اسداللهي» با اشاره به اين که وضعيت کلي امنيت در کشور خوب و
رضايت بخش در مقايسه با ساير کشورها است، مي افزايد: وقوع برخي حوادث مثل اصفهان،
کاشمر و... که هضم آن براي جامعه سنگين است و از آن جا که کوچک ترين ناامني فضاي
کشور را تيره و تار نشان مي دهد لذا خواسته شده آقايان بيايند و گزارش بدهند و چنان
چه خلاء قانوني در روند پيشگيري و برخوردها وجود دارد ما سريع تر آن ها را رسيدگي
کنيم.
وي درباره سرنوشت لايحه ممنوعيت حمل سلاح سرد که مطالبه جامعه و متوليان نظم و
امنيت اجتماعي است، مي گويد: يکي از بحث هاي مطرح و مورد مطالبه بعضي از
دست اندرکاران تامين امنيت از جمله نيروي انتظامي و دادستاني بحث برخورد با
حمل کنندگان سلاح سرد است که البته اخيرا قانون تشديد مجازات حمل و به کارگيري سلاح
گرم و سرد تصويب شده و بر اساس آن هم با متخلفان برخورد مي شود ولي اگر منظور از
ممنوعيت حمل سلاح سرد اين است که حمل هر چاقو و وسيله برنده اي ممنوع باشد نمي شود
اين را ممنوع کرد، با کارد آشپزخانه هم مي شود قتل انجام داد پس آيا اين کارد عرضه
و استفاده نشود!
وي مي گويد: به هر حال فکر نمي کنم مشکل آن چناني وجود داشته باشد و انشاءا...
آقايان با حضور در مجلس و ارائه توضيح چنانچه خلاء باشد اعلام خواهند کرد و ما هم
آن را به جريان خواهيم انداخت.
به هر حال طي ۵ سال گذشته روزنامه خراسان در ۲۰۰ خبر، گزارش، مصاحبه، گفت وگو ،
يادداشت وسرمقاله به موضوع سلاح هاي سرد و تبعات به کارگيري آزادانه آن در جامعه و
وقوع حوادث خونين، چاقوکشي و قتل پرداخته و ضرورت تصويب قانون براي محدوديت حمل و
به کارگيري انواع سلاح هاي سرد را مورد تاکيد قرار داده است و اگر اين قانون تصويب
مي شد، شايد خيلي افراد مقتول با اين ابزار برنده زنده بودند و کانون خانواده هايي
گرم بود.
طرح ممنوعيت حمل سلاح سرد که توسط تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مطرح
شده بود در مجلس هشتم به نتيجه نرسيدوبا اين روند اميدي به تعيين تکليف آن در مجلس
هشتم نيست و حال که به واقع يک خلاء قانوني در اين خصوص وجود دارد و بسياري از
نوجوانان به دليل حمل سلاح سرد و بر اثر يک لحظه غفلت يا خودنمايي به مجرمان خطرناک
تبديل مي شوند اين امر تهديد جدي براي جامعه به شمار مي رود که قانون گذاران
ومجريان بايد پاسخگوي عواقب آن باشند.
چکيده گزارش
موضوع ممنوعيت حمل سلاح سرد و تدوين قانوني بدين منظور به سال ۸۶ برمي گردد که
در مجلس هفتم در اين خصوص طرحي تدوين شد و يک فوريت آن به تصويب رسيد اما اين طرح
در مجلس هشتم و سال هاي پس از آن بنا به دلايلي از جمله آن چه نداشتن جامعيت طرح
عنوان شده بود، مسکوت ماند . روزنامه خراسان از آن زمان تا کنون حدود200خبرو گزارش
درباره اين موضوع تهيه و چاپ کرد ه است که در آن ها ضرورت تصويب يک قانون بازدارنده
وعلت مسکوت ماندن طرح مطرح شد. در آخرين گزارش تعدادي از نمايندگان اعلام کردند که
اين طرح از دستور کار مجلس خارج نشده و دوباره در دستور کار قرار مي گيرد. برخي
نمايندگان معتقدند که بايد نيروي انتظامي و قوه قضائيه کارشناسي لازم را در مورد
اين طرح انجام دهند و آن را به مجلس ارائه دهند تا قانوني که به تصويب مي رسد از
پختگي لازم برخوردار باشدو فرمانده ناجا هم تصويب فوري قانون ممنوعيت حمل سلاح سرد
را به دنبال حوادث خونين اخير خواستار شده است.