اتوبوسي تحت عنوان «ويژه معلولان» نداريم
«اتوبوس هاي ويژه معلولان در نيمه دوم امسال وارد سيستم حمل و نقل مي شود». اين تيتر خبري بود که خراسان رضوي اول شهريور ماه سال ۹۱ براساس گزارش پايگاه اطلاع رساني شهرداري مشهد منعکس کرد.
در اين خبر آمده بود:«مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري مشهد از خريد ۲۰۰ اتوبوس ويژه معلولان تا پايان سال جاري براي مشهد خبر داد». «مهدي خجسته» با اعلام اين خبر اظهار کرد: «از ۲۰۰ اتوبوس تعيين شده، يک صد اتوبوس تاکنون خريداري شده است. وي با بيان اين که يک صد اتوبوس باقي مانده تا پايان سال خريداري خواهد شد، ادامه داد: اتوبوس هاي خريداري شده داراي ارتفاع کم است که امکان استفاده معلولان را از وسايل حمل و نقل عمومي امکان پذير مي کند.»
با اتمام سال ۹۱ و سررسيد وعده مذکور به سراغ مديرعامل سازمان اتوبوسراني مشهد مي رويم تا از وي جويا شويم که آيا اين وعده تحقق يافته است؟ «مهدي خجسته» ابتدا مي گويد: اتوبوسي تحت عنوان «ويژه معلولان» نداريم و آن مصاحبه (شهريور ۹۱) هم مربوط به اتوبوس هاي BRT بوده که اتوبوس هايي با ارتفاع کم و بدون پله است که ورود ويلچر به آن امکان پذير است.
وي مي افزايد: از اين نوع اتوبوس هاي داراي کف کوتاه و قابل استفاده معلولان و جانبازان هم اکنون ۱۱۴ دستگاه در ناوگان اتوبوسراني مشهد فعال است که يک صد دستگاه در خط يک BRT تردد مي کنند.
به گفته وي قرارداد شهرداري مشهد با توليدکنندگان اتوبوس براي خريد ۱۷۰ دستگاه اتوبوس بود که تعدادي از آن ها در آبان ماه سال ۹۱وارد ناوگان شد و به مرور تا آخر سال گذشته ۹۴ دستگاه وارد مشهد شد و مابقي آن امسال به مرور تحويل و وارد ناوگان حمل و نقل اتوبوسراني مشهد خواهد شد.
«خجسته » دلايل تاخير در تحويل اتوبوس ها و تحقق نيافتن اين وعده به طور کامل را مشکلات اقتصادي، تورم، افزايش هزينه هاي توليد و تاخير خودروسازها اعلام و اظهار اميدواري کرد امسال با رسيدن اين تعداد اتوبوس، تعداد ناوگان قابل استفاده براي معلولان و جانبازان به ۱۹۰ دستگاه اتوبوس برسد. در خور اشاره است که در کلان شهر مشهد حدود ۱۰هزار معلول جسمي و حرکتي و هزاران ناتوان جسمي زندگي مي کنند که نيازمند امکانات ويژه هستند.
این وبلاگ آثار قلمی جواد حاتمی گزارشگروخبر نگار روزنامه خراسان است.