گزارش ميداني خراسان از اولين روز اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها در مشهد
اجراي طرح محدوديت ترافيکي زوج و فرد که از صبح روز گذشته در معابر هسته مرکزي شهر مشهد آغاز شد، در آستانه ورود انبوه زائران و مسافران نوروزي خيابان هاي اين محدوده را خلوت کرد. برخي شهروندان مشهدي نيز با مشاهده اين شرايط، خواستار اجراي اين طرح در همه طول سال و در بخش گسترده تري از شهر مشهد شدند.
ترافيک سنگيني در تقاطع جريان دارد که يک علت آن مسدود بودن بخشي از ورودي بولوار طبرسي به دليل اجراي پروژه اي عمراني است، تابلوي بزرگ ورودي خيابان طبرسي از محدوده طرح تردد زوج و فرد خبر مي دهد اما اين جا خيابان يک طرفه است و تنها خودروهاي عمومي از قبيل تاکسي و اتوبوس مي توانند تردد کنند. خيلي از شهروندان مشهدي با ممنوعيت ورود خودروهاي شخصي به اين معبر آشنا هستند و اصراري هم براي ورود به اين منطقه ندارند اما برخي رانندگان که پلاک خودروي آن ها نشان مي دهد زائر هستند قصد ورود به خيابان را دارند که با ممانعت ۲ مأمور پليس راهور مواجه مي شوند.
راننده يک سواري با پلاک ايران ۱۶وقتي علت را جويا مي شود، برايش توضيح مي دهند که اين جا خيابان يک طرفه است و اگر پلاک زوج دارد، مي تواند از مبادي ديگر به طرف حرم مطهر برود.
کمي جلوتر ورود پرايد پلاک شخصي که البته پلاک فرد مي باشد نظرم را جلب مي کند. او مسافربر شخصي است که از داخل گذرگاه نرده هاي وسط خيابان طبرسي، وارد لاين ويژه شده است و دور از چشم پليس مسافر جابه جا مي کند.
پرايد ديگري هم با پلاک ايران ۳۱ بدون توجه به اجراي طرح محدوديت، وارد اين لاين شده است و ادامه مسير مي دهد. لاين يک طرفه از حرم مطهر به تقاطع شهيد گمنام نيز خلوت شده و ترافيک آن به يک سوم روزهاي قبل کاهش يافته است. اين در حالي است که ترافيک سنگيني در روزهاي پاياني سال در ديگر معابر شهر حاکم است.
اين جا يکي از مبادي ورودي به طرح ترافيک است، تابلوي بزرگ ورودي طرح همان تابلوي سال هاي گذشته است و از پرده، بنر و اطلاع رساني درباره طرح زوج و فرد در اين ورودي حساس به طرح خبري نيست. ۳ سرباز وظيفه پليس راهور در حال کنترل خودروها هستند. در حالي که تاکسي هاي متعددي به صورت مستمر وارد مي شوند، فقط به خودروهاي شخصي که پلاک زوج دارند اجازه ورود داده مي شود.رانندگان مشهدي اغلب با اشاره پليس متوجه موضوع مي شوند و انتخاب مسير ديگري را انجام مي دهند ولي زائران و مسافران شهرستاني با توقف و کسب اطلاع از طرح، موجب پس زدن ترافيک مي شوند. يک راننده هم وقتي با ممانعت پليس مواجه مي شود با نشان دادن «کارت» وارد طرح مي شود. خانم جواني هم که راننده پرايد با پلاک فرد است اصرار دارد وارد طرح شود و بالاخره کار خود را مي کند و به حرکت در مسيرش در خيابان امام رضا(ع) ادامه مي دهد.
گويا امروز زياد سخت گيري نمي شود و از فعاليت دوربين هاي نظارت تصويري و اعمال قانون خبري نيست. هر از گاهي مأموران پليس شماره برخي خودروها را روي کاغذي يادداشت مي کنند.
از فرصت استفاده کرده و با برخي شهروندان گفت و گو مي کنم. «حسيني» يکي از شهروندان مشهدي مي گويد: طرح زوج و فرد خودروها، کمک بزرگي براي کاهش ترافيک کلان شهر مشهد است، تقاضا داريم مسئولان آن را در طول سال و در ديگر خيابان هاي پرترافيک شهر اجرا کنند. علاوه بر کاهش ترافيک، موجب کاهش آلودگي هوا و ناهنجاري هاي مختلف اجتماعي مي شود. راننده يک وانت که باور نمي کرد پلاک خودرو اش فرد است، وقتي از خودرو پايين مي آيد، حرف پليس را تصديق مي کند و مي گويد: به نظرم طرح خوبي است امروز اگر چه هنوز بسياري از زائران وارد مشهد نشده اند ولي هسته مرکزي خيلي خلوت شده است و اگر شهروندان مشهدي همراهي کنند اين طرح به نفع خودشان و براي رفاه زائران نوروزي خواهد بود.
ميدان شهدا يکي از مبادي ورودي به طرح ترافيک است در ورودي از سمت خيابان امام خميني(ره) به طرف ميدان شهدا، ترافيک سنگين است. در ابتداي ورودي به خيابان شيرازي يک افسر به همراه چند سرباز با تابلوهاي ايست و سوت در دست به هدايت رانندگاني که با پلاک فرد مي خواهند وارد محدوده خيابان هاشمي نژاد شوند اقدام مي کنند.
بسياري از خودروهايي که پلاک فرد دارند، مي خواهند با خواهش و تمنا وارد طرح شوند که همين موضوع باعث ايجاد ترافيک در ميدان شهدا شده است.
سرگرداني تعدادي از خودروهاي شهرستاني نيز به چشم مي آيد و در اين بين نيز رانندگاني ادعا دارند خودروهاي اداري هستند و درخواست ورود به طرح را دارند اما اين اجازه به آن ها داده نمي شود.
از ميدان شهدا در خيابان شيرازي به سمت حرم مطهر پياده طي مسير مي کنم. بر خلاف بيرون طرح که ترافيک نسبتاً سنگيني دارد، اين خيابان بسيار خلوت و ترافيک آن بسيار روان است.
يکي از افسران راهنمايي و رانندگي که مشغول هدايت خودروهاست، درباره برخورد شهروندان و رعايت طرح زوج و فرد در روز اول مي گويد: به دليل اين که اطلاع رساني خوبي انجام شده است تاکنون مشکل چنداني نداشته ايم و شهروندان نيز همکاري کرده اند و قانون را رعايت مي کنند.
وي مي افزايد: طرح خوبي است و باعث خلوت شدن و سبک شدن ترافيک سنگين محدوده حرم مطهر مي شود.خودتان شاهديد که امروز اين مسير چه ترافيک رواني دارد. درست بر خلاف چند روز قبل که ترافيک سنگيني جريان داشت.
يکي از رانندگان تاکسي مي گويد: طرح زوج و فرد اگر درست اجرا شود طرح خوبي است. او مي افزايد: تا کنون که ۲ ساعت از اجراي اين طرح مي گذرد داخل محدوده طرح، خلوت است و ترافيک رواني دارد اما تنها مشکل اين است که در ورودي هاي طرح، ترافيک سنگيني ايجاد شده است که شهروندان بايد به راهنمايي و رانندگي کمک کنند و از آمدن بي جهت به محدوده طرح ترافيک خودداري کنند.
اينجا نيز ترافيک بسيار روان است و از ترافيک سنگين روزهاي گذشته خبري نيست. ولي نکته قابل توجه تردد تعداد کمي از خودروها با پلاک فرد، در محدوده اجراي طرح زوج و فرد است. رانندگان يا اطلاعي از اجراي طرح ندارند و يا متخلف اند.
«صادقي» يکي ديگر از رانندگان مشهدي است که در محدوده طرح چهارراه شهدا با خودروي وانت بار خود حضور دارد. او نيز درباره اجراي طرح زوج و فرد خودروها مي گويد: طرح بسيار خوبي است و از اجراي طرح راضي هستم.
او مي افزايد: رانندگان و افرادي که با خودرو وارد طرح مي شوند، بهتر است به اجراي بهتر اين طرح کمک کنند و به قانون احترام بگذارند.
اما در کنار خيابان آزادي خودروهايي با پلاک فرد در روزي که خودروهاي پلاک زوج اجازه حضور در طرح را دارند پارک کرده اند که بيشتر آن ها به کسبه اين خيابان تعلق دارد.راننده يکي از همين خودروهايي که با پلاک فرد در محدوده طرح ترافيک حضور دارد و طبق قانون امروز اجازه حضور در منطقه طرح ترافيک را ندارد، داخل خودروي خود نشسته است. از او مي پرسم «مگر از اجراي طرح زوج و فرد اطلاع نداريد؟»وي که گمان مي کند مأمور راهنمايي و رانندگي هستم، بدون آن که متوجه سوالم شود مي گويد: کارت پارک اليت خودروام شارژ دارد.
دوباره سوالم را تکرار مي کنم وقتي که متوجه مي شود در محدوده طرح ترافيک متوقف شده است، با تعجب مي گويد از اجراي طرح اطلاعي نداشته است.
«باقري» که در چهارراه خسروي منتظر تاکسي ايستاده است مي گويد: از کسبه محل هستم و صاحب خودرو، ولي امروز به دليل اجراي طرح خودروام را نياورده ام و با وسايل حمل و نقل عمومي به سر کار آمده ام اما از اجراي طرح زوج و فرد راضي ام.
او مي افزايد: امروز ترافيک رواني داريم و خيابان خلوت است که اين براي همه خوب است. فقط مشکلي که وجود دارد شلوغي و ترافيک سنگين ورودي هاي طرح ترافيک است که دليل آن هم شايد اطلاع نداشتن برخي شهروندان است. او مي گويد: من از طريق روزنامه خراسان از اجراي طرح زوج و فرد خودروها در اطراف حرم مطهر مطلع شدم. بد نيست که طرح ترافيکي زوج و فرد را در همه طول سال و در تمام مناطق شهر اجرا کنيم زيرا اکنون در همه خيابان هاي اصلي شهر شاهد ترافيک سنگيني هستيم.«سالاران» که با خودروي پلاک فرد در روز زوج در محدوده طرح ترافيک حضور دارد، در پاسخ به سوال ما که چرا در منطقه طرح ترافيک بدون مجوز وارد شده ايد مي گويد: خودروي من خودرويي دولتي و متعلق به شرکت گاز است. او مي افزايد: اجراي طرح زوج و فرد بسيار خوب است و باعث شده است ترافيک سنگيني که در اطراف حرم مطهر وجود داشت، بسيار روان و خيابان ها خلوت شود.
وي مي افزايد: البته مشکلي که وجود دارد اطلاع نداشتن زائراني است که از شهرهاي ديگر به مشهد مي آيند که بايد از طريق صدا و سيما و رسانه هاي سراسري، اجراي اين طرح ترافيکي در محدوده حرم به آن ها اطلاع رساني شود.
وي در ادامه مي گويد: اطلاع رساني خوبي انجام شده است ولي اين اطلاع رساني کافي نبوده است و در مناطق کم برخوردار اين اطلاع رساني ضعيف بوده است. سالاران اضافه مي کند: اجراي طرح ترافيکي زوج و فرد در شهر مشهد به طور گسترده نياز به زمينه سازي دارد. به نظر من مشهد هنوز آمادگي اجراي چنين طرحي را ندارد.
«ميرعلي اکبري» در خيابان آيت ا... بهجت در محدوده اجراي طرح ايستاده است. او مي گويد: طرح بسيار خوبي است و باعث برطرف شدن ترافيک سنگين اين خيابان شده است.
وي مي افزايد: اگر شهروندان رعايت کنند، خود آن ها از مزاياي اين طرح استفاده خواهند کرد.
در حال صحبت کردن هستم که تويوتايي سبز رنگ که پلاک فرد دارد و امروز اجازه حضور در محدوده طرح ترافيک را ندارد، بدون توجه به طرح، در حال تردد در خيابان است. مأمور راهنمايي و رانندگي با سوت زدن به او هشدار مي دهد ولي راننده بدون توجه به راهش ادامه مي دهد.
مهندس «واحدي» معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان رضوي، پس از بازديد ميداني از اجراي اين طرح به ما مي گويد: در روز اول اجراي اين طرح وضعيت کنترل و حضور پليس مناسب بود و مشکل خاصي وجود نداشت. همراهي مردم و مجريان نيز جاي تقدير دارد. وي با اشاره به اين که گزارش گروه هاي نظارتي هر روز به استاندار و فرماندار مشهد ارائه مي شود، مي افزايد: برخي مشکلات اولين روز اجراي طرح، لزوم حضور جدي تر پليس و تذکر و اعمال قانون در داخل طرح، سنگيني ترافيک در لبه ها و مرز طرح از جمله خيابان هاي بهار و امام خميني (ره) و کمبود پارکينگ عمومي در مبادي طرح بود که در همه موارد، تذکرات لازم را به متوليان داده ايم.
دکتر «سيد مهدي امامي ميبدي» مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري مشهد نيز با اعلام اين که در اجراي طرح زوج و فرد در اولين روز به رانندگان نمره قبولي مي دهيم مي افزايد: اصرار برخي رانندگان براي ورود به طرح و ايجاد ترافيک در مبادي و بي توجهي برخي از ساکنان محدوده و برخي از کسبه و ورود سرويس هاي مدارس از جمله مشکلات اولين روز بود و همکاران ما با توزيع بروشور و اطلاع رساني بر مديريت رفت و آمدها با طرح تاکيد کردند. به گفته وي ترافيک در داخل محدوده روان ولي در مرزهاي طرح کمي سنگين بود که اميدواريم روزهاي آينده شهروندان مشهدي ضمن همراهي با طرح، اين فرصت را در اختيار زائران عزيز قرار دهند که زيارتي بدون دغدغه داشته باشند.
«امامي» مي گويد: هسته مرکزي شهر مشهد و محدوده 6.5 کيلومتر مربعي طرح ظرفيت تردد ۵۰هزار خودرو را دارد. درحالي که در مشهد يک ميليون خودرو وجود دارد و در ايام خاص هم روزانه ۷۰ تا ۹۰هزار خودرو وارد مشهد مي شود. لذا چاره اي جز اجراي طرح زوج و فرد براي تقسيم عادلانه فضاي معابر نداريم و اين طرح با هدف خدمت رساني در خور شان به زائران اجرا مي شود که نحوه همراهي استانداري خراسان رضوي و اطلاع رساني آن فوق العاده بوده است.