ساعت ۲ نيمه شب، نصب آخرين تير عرشه پل شهيد عباسپور
 
خراسان رضوي - مورخ پنج‌شنبه 1391/12/10 شماره انتشار 18353
 

ساعت از ۲ نيمه شب گذشته است، زمين خيس از برف و باران ۲۴ ساعت گذشته است و سوز سرما، استخوان سوز.ماه در آسمان نيمه ابري درخشش خاصي دارد و در شهري که هزاران زائر و مجاور حريم رضوي آسوده خاطر در بستر آرميده اند، اينجا در گوشه اي از شهر عده اي از خواب خوش زده اند و با عشق به خدمت سر از پا نمي شناسند.اينجا تقاطع شهيد عباسپور معروف به ابتداي جاده سرخس يا ميدان بار رضوي در کمربندي صدمتري شرقي کلان شهر مشهد است مکاني که آخرين پروژه عمراني براي تکميل اين کمربندي در حال اجراست و...

کارگاه فعال پروژه در دل شب

اگرچه شهر ساکت و آرام است و هر از گاهي خودرويي با سرعت آنچناني بزرگراه صدمتري را مي پيمايد ولي کنار اين بزرگراه خادمان شهر بيدارند و سرگرم کار و تلاش. اينجا کارگاه پروژه عمراني ساخت پل شهيد عباسپور فعال است، پروژه اي که مسئولان آن بعد از گذشت ۱۸ ماه آخرين روزهاي تکميل شدنش را به انتظار نشسته اند. در کانکس هاي متعددي مهندسان و مشاوران در حال بررسي نقشه ها هستند و در ميان گل و لاي ناشي از بارندگي چند روزه اخير، جرثقيل ها و کاميون هاي متعددي رفت و آمد مي کنند و در حال تلاش اند.۲ دستگاه تريلي کمرشکن که هر يک تيرهاي سنگين عرشه پل را حمل مي کنند وارد مجموعه مي شوند و نيروهاي گروه ايمني و بهداشت، هدايت آن ها را به عهده دارند تا بدون ايجاد مشکلي، کار تخليه انجام شود.مهندس «صباح شهري» با لباس کار سفيد در حالي که چراغ شب رنگ را به عنوان علامت هشدار دهنده در دست دارد، براي مدتي لاين ضلع شمالي پروژه از سمت شهرک شهيد رجايي را مسدود مي کند تا تريلي در مجاورت عرشه پل مستقر شود. دقايقي بعد کارگري زنجيرهاي نگهدارنده اين قطعه بتني را آزاد مي کند و ۲ دستگاه جرثقيل ۵۰ و ۸۰ تني که در ۲ طرف ستون هاي انتهايي پل مستقرند، عمليات برداشتن اين تير و انتقال آن روي سکوهاي عرشه را آغاز مي کنند.

۳ شيفت کاري براي اتمام پروژه تا شب عيد

مهندس «گندمي» مدير پروژه بزرگ کمربندي صدمتري شرقي مشهد که در محل حضور دارد، خود را به ما مي رساند. من هم به او و همکارانش خداقوت و خسته نباشيد مي گويم.

او از تأکيد شهردار مشهد و معاون فني و عمران شهرداري براي اتمام پروژه پل شهيد عباسپور تا عيد نوروز مي گويد و اضافه مي کند: چون قرار است اين پروژه تا پايان سال افتتاح شود و در خدمت مردم شهر و زائران و مسافران نوروزي قرار گيرد، در بخش هايي از پروژه به صورت ۳ شيفت همکاران ما فعال هستند.

وي مي افزايد: به دليل اين که در طول روز ترافيک سنگين را در اين محدوده شاهد هستيم ناچاريم بخشي از کار از جمله نصب تيرهاي بتني عرشه و ديوار خاک مسلح را در شب انجام دهيم.

در همين هنگام يکي از تيرهاي پل نصب مي شود و دومين تريلي مستقر در کنار کارگاه براي تخليه آخرين تير به پروژه نزديک مي شود. عقربه هاي ساعت ۲ و ۳۰ دقيقه بامداد روز چهارشنبه نهم اسفند ماه را نشان مي دهد و مهندس «گندمي» مي گويد: در لحظه حساسي به محل پروژه آمده ايد، از ابتداي شب ۹ قطعه بتني ۳۳ تني نصب شده و الان آخرين تير را روي عرشه و «نوپرن هاي لاستيکي» نصب مي کنيم که با اتمام آن کارمان وارد مرحله ديگري در روسازي پل و عرشه خواهد شد.به گفته وي در اين ساعت از شب ۴۵ نفر شامل مهندس و کارگر و عوامل فني مشغول به کارند و در طول روز هم در کل پروژه حدود ۱۵۰ نفر فعاليت مي کنند.در گوشه اي از اين محل فردي که با دوربين نصب شده روي سه پايه در حال عکاسي است نظرم را جلب مي کند، اين موقع از شب اين آقا چه کار مي کند؟ جلوتر که مي روم و موضوع را جويا مي شوم مشخص مي شود که او «مستندساز» حوزه معاونت فني و عمران شهرداري است که براي ثبت کردن تلاش خادمان شهر به محل آمده است چند عکسي هم از مصاحبه ما با مهندس «گندمي» مي گيرد و قرار مي شود براي استفاده در اين گزارش عکسي برايمان ارسال کند.

تلاش در سرماي زير صفر

شور و نشاط عوامل اجرايي اين پروژه آن هم در اين شرايط جوي و سرمايي که مدير اين پروژه آن را منفي يک يا ۲درجه سانتي گراد اعلام مي کند، برايم جالب است. وقتي به سراغ يکي از اين تلاشگران مي روم و مي پرسم براي چه اين موقع شب اينجا هستيد؟ مي گويد: «براي خدمت به مردم، براي سازندگي و ارائه يک کار خوب و مفيد». شال گردني دور سرش پيچيده است و در حالي که دست هايش را به هم مي سايد تا گرم شود مي افزايد: خيلي از مردم خبر ندارند که اين پروژه هاي بزرگ با چه سختي و حتي در دل شب هاي سرد و باراني اجرا مي شود ولي ما به اميد خدمت به زائران امام رضا(ع) تلاش مي کنيم و منتي هم بر هيچ کس نمي گذاريم.

چند تن از کارگران در پايين پل در محفظه اي آتش برافروخته اند تا کمي گرم شوند. در بالاي عرشه هم شعله هاي آتش از درون گالني زبانه مي کشد و دقايقي بعد آخرين تير عرشه پل نصب مي شود.

مهندس «گندمي» مي گويد: همزمان با نصب تيرهاي پل امشب ۶ دستگاه کاميون، يک دستگاه لودر و يک دستگاه گريدر در حال بارگيري، حمل، تخليه و تسطيح خاک در قسمت ديوار خاک مسلح پروژه هستند و چون قصد مزاحمت براي همسايگان پروژه را نداريم شب عمليات غلتک زدن و کوبيدن خاک و مصالح را متوقف کرده ايم.

سختي ها را به جان مي خريم

«آباداني شهر و راحتي مردم در شهر امام رضا(ع) افتخار ماست». اين سخنان از دل برآمده يک مهندس فعال در پروژه بزرگ ساخت پل شهيد عباسپور است که ساعت ۳ بامداد چهارشنبه نهم اسفند ماه با ما سخن مي گويد. مهندس «پورباقر» مسئول اجرايي کارگاه پروژه مذکور که کلاه ايمني بر سر دارد و در سوز سرما در کنار پروژه ايستاده است، مي گويد: يک سال و نيم است که پروژه ساخت پل را شروع کرده ايم و با اين که معارض و موانع زيادي در روند اجرا داشت ولي خوشحاليم که بر همه مشکلات فائق آمده ايم و تلاش مي کنيم تا شب عيد اين پروژه را به عنوان عيدي مديريت شهري تقديم مردم خوب مشهد و زائران آقا امام رضا(ع) کنيم. از او مي خواهم از شيريني ها و تلخي هاي کار در دل شب برايم بگويد، «باقرپور» که سپيدي مويش حکايت از آن دارد که گرمي و سردي روزگار را چشيده است، مي گويد: کار ما همه اش شيريني است، تلخي ها و سختي ها را هم به جان مي خريم، وقتي با افتتاح پروژه لبخند را بر لب مردم مي بينيم اين بهترين پاداش ماست و خوشحاليم.وي از مردم ساکن در اين محله که در اجراي پروژه براي آن ها مزاحمت هايي ايجاد شده است، عذرخواهي و تاکيد مي کند: برخي کاسبان در اين محل کسب و کارشان با رکود مواجه شده است ولي بدانند که آن ها هم در اين خدمت سهيم هستند و دعاي خير زائران و مجاوران مشمول حال آن ها هم مي شود.

به عشق خدمت به مردم و شهرم بيدارم

«محمدرضا سبزي» هم جوان حدودا ۲۵ساله اي است که مسئوليت کمک انباردار پروژه را بر عهده دارد. به گفته مدير پروژه ۲شب است که در محل پروژه حضور دارد و کمتر از ۳ساعت استراحت کرده است، از او مي پرسم اين موقع شب اين جا چه کار مي کني جوان؟ مي گويد: من هم مثل همکارانم به عشق خدمت به مردم شهرم بيدارم و افتخار مي کنم که يک خدمتگزار کوچک در شهر امام رضا(ع) هستم.صحبت هاي او به پايان نمي رسد که اتمام نصب آخرين تير پل اعلام مي شود و مهندس «گندمي» به عنوان مدير اين پروژه مي گويد: امشب ۱۰تير نصب شد و همت همکاران در اين شب به ويژه افرادي که در بالاي پل و عرشه سرماي بيشتري را تحمل کردند، ستودني است.

تيرهايي به وزن ۳۳تن

اما مدير اين پروژه حرف هاي ديگري هم داشت؛ مي گفت چون فضاي کارگاه مناسب نبود تيرهاي بتني که ۲۸تن سيمان و ۵تن ميلگرد در هر يک به کار رفته است و ۳۳تن وزن دارد در کارگاه ديگري تهيه و توليد و تحت بخار شد و بعد از آماده شدن براي نصب به اين جا منتقل شد. در اين پل که ۳۰۰متر عرشه و ۲رمپ ۱۲۰متري دارد تاکنون ۱۱۲تير ۳۳تني نصب شده است.

به گفته وي اين پل ۸دهانه دارد که در هر دهانه ۱۴تير نصب شده است و هر يک از اين تيرهاي ۳۳تني ۲۲متر و ۸۰سانتي متر طول دارد.

«گندمي» با اشاره به اين که رمپ پل از سمت خيابان نيروگاه (بولوار ولايت) آماده و در حال آسفالت است، مي افزايد: همزمان با انجام کارهاي فني و زيرسازي، آسفالت و نصب سازه هاي فلزي حاشيه پل در حال انجام است.

معارض بي شمار پروژه

معمولا يکي از مسائلي که سبب طولاني شدن روند اجراي پروژه هاي شهري مي شود، وجود معارض و موانعي است که هنگام اجراي پروژه بايد نسبت به جابه جايي و رفع آن ها اقدام کرد و البته مقررات دست و پاگير دستگاه هاي خدماتي نيز مزيد بر علت مي شود.مدير پروژه کمربندي صدمتري شرقي مشهد، لوله انتقال گاز، لوله آب، کانال فاضلاب، فيبر نوري، کانال توس نيرو، دکل هاي برق فشارقوي و درختان متعدد در عرصه اجراي اين تقاطع و پل را يادآور مي شود و مي افزايد: طي يک سال و نيم گذشته به مرور اين موانع رفع و جابه جايي لازم انجام شده و در کنار آن هم چون برخي املاک شهروندان در مسير پروژه بود، تاکنون با هزينه ۸ميليارد تومان تحصيل حريم پل انجام شده است.وي مي گويد: در قسمت خاک مسلح نيز هزارو۳۰۰قطعه بتني نصب و عمليات خاکي با حجم ۲۰هزار متر مکعب لايه ريزي انجام مي شود.

وي طول اين پل را ۵۴۰متر با عرض ۲۳متر در ۲باند رفت و برگشت اعلام مي کند و مي گويد:پل شهيد عباسپور بزرگ ترين پل مشهد و آخرين قطعه از پروژه کمربندي شرقي مشهد است که توسط شرکت هميار سازه توس اجرا مي شود. به تلاشگران اين پروژه خداقوت مي گويم و با آن ها خداحافظي مي کنم.