باز هم گلايه مردم از مديريت پرحاشيه «اليت»
نويسنده: جواد حاتميHatami@khorasannews.com
با وجود همه مزيت هايي که اجراي طرح ساماندهي فضاي پارک حاشيه معابر اصلي در کلان شهر مشهد داشته و دارد، اعتراض ها و گلايه هاي شهروندان مشهدي به ويژه رانندگان خودروها از شرکت «اليت» مجري طرح پارک حاشيه اي معابر شهر مشهد تمامي ندارد. نبود حساب و کتاب مشخص و اعلام شده در کسر هزينه از حساب مشترکان، رعايت نشدن قانون رايگان بودن نيم ساعت اول پارک در حاشيه خيابان، فشار آوردن پارکبانان به شهروندان براي اخذ شارژ بيشتر و مهم تر از همه جريمه شدن رانندگان و مشترکان داراي حساب منفي در سيستم اليت بدون اطلاع رساني قبلي، اعتراض بسياري از شهروندان مشهدي را به همراه داشته است.
يک شهروند با انتقاد از روشن نبودن حساب و کتاب شرکت اليت و نحوه کسر هزينه پارک از حساب مشترکان مي گويد: چندي قبل به دنبال درخواست پارکبان شماره... در خيابان کوهسنگي مشهد در ساعت ۱۱:۱۸ظهر با پرداخت ۲۰۰ هزار ريال شارژ اقدام به افزايش اعتبار اشتراک خودرو در طرح ترافيک هوشمند اليت کردم و همان روز ساعت ۱۸:۳۰ پارکبان ديگري در محل توقف خودروام اخطاري را قرار داده بود که روي آن درج شده «راننده محترم خودروي شماره... اعتبار شما منفي ۱۳۸۹۹۵ ريال است».
وي مي افزايد: واقعاً تعجب مي کنم، چطور در هنگام ظهر ۲۰ هزار تومان شارژ پرداخت کرده ام و شب نشده حدود ۱۴ هزار تومان بدهکار شده ام؟! متأسفانه در شرکت اليت هم کسي جوابگوي ما نيست.
راننده ديگري نيز در پارکينگ مجاور بانک ملي در خيابان امام(ره) به خراسان رضوي مي گويد: اصلاً حساب و کتاب شرکت اليت و نحوه دريافت کرايه توقف براي مشترکان روشن نيست، در حالي که طبق مصوبه قانوني بايد نيم ساعت اول توقف در پارک هاي حاشيه معابر که با تابلو و علايم شرکت ترافيک هوشمند اليت مشخص شده است، رايگان باشد يعني پارک بان بايد براي نيم ساعت دوم توقف ثبت ساعت در سيستم انجام دهد و بعد از نيم ساعت دوم هزينه را تصاعدي و برابر جدول مصوب شوراي شهر مشهد که براي هر خيابان يا معبري متفاوت است، لحاظ کند.
به گفته وي متأسفانه پارکبانان و شرکت اليت از زمان توقف خودرو و اولين ثبت ساعت هزينه را از مردم دريافت مي کنند که اين خلاف قانون و ضوابط است.
«رحيمي» مي افزايد: معاون دادستان انقلاب مشهد هم به تازگي تأکيد کرده است که اين اقدام شهرداري و شرکت اليت غيرقانوني و تخلف است.
راننده يک خودرو نيز که در يکي از خيابان هاي شهر از طرح اليت استفاده کرده است، مي گويد: به محض متوقف کردن خودرو پارکبان به سراغم آمد و گفت که شارژم در سيستم اليت کمتر از ۵ هزار تومان است و بايد آن را به ۱۰ هزار تومان افزايش دهم. وقتي علت را جويا شدم اظهار کرد که براي مشترکان اليت که شارژ آن ها کمتر از ۵ هزار تومان است، کسر حق پارکينگ به صورت تصاعدي انجام مي شود.
وي مي افزايد: من هم حرف اين پارکبان را باور کردم و شارژم را افزايش دادم ولي بعد که تحقيق کردم متوجه شدم که چنين موضوعي صحت ندارد و پارکبان براي کسب درآمد بيشتر در طول روز اين موضوع را مطرح کرده است.
يکي ديگر از گلايه هاي شهروندان اعمال جريمه توسط مأموران راهنمايي و رانندگي براي مشترکان داراي شارژ منفي (بدهکار) به شرکت اليت آن هم بدون اطلاع قبلي است. راننده يک خودروسواري به خراسان رضوي مي گويد: چند روز قبل در بولوار فردوسي پارکبان با مأمور پليس راهور در حال گرفتن پرينت از شارژ اليت خودروها بودند و براي خودروهايي که شارژ منفي (بدهکاري) داشتند، قبض جريمه ۲۰ هزار توماني صادر مي شد، من به آن ها اعتراض کردم که اين چه کاري است؛ چرا بدون اطلاع قبلي براي راننده اي که مبلغي حتي ۳ هزار تومان بدهي دارد و با آمدن به محل خودرو و مشاهده پارکبان مي تواند آن را بپردازد و کارت خود را شارژ کند، قبض جريمه صادر مي کنيد؟ اما متأسفانه کسي گوشش بدهکار نبود و مأمور راهنمايي مي گفت به ما گفته اند براي خودروهايي که به طرح پارک هوشمند بدهي دارند، جريمه صادر کنيم.
اين شهروند با گلايه از مسئولان شرکت اليت خواستار اطلاع رساني حساب و کتاب کارکرد مشترکان از طريق پرينت هاي پارکبانان و اپراتورهاي مستقر در سطح شهر شد.
راننده ديگري که از متفاوت بودن تعرفه هاي پارک خودرو در حاشيه خيابان هاي شهر گلايه داشت نيز به ما مي گويد: در خيابان مدرس يک تعرفه بابت هر ساعت توقف در پارک حاشيه خيابان اخذ مي شود و در خيابان احمدآباد نرخ ديگري براي آن تعيين مي شود. اين در حالي است که قبلاً در خيابان احمدآباد اين طرح اجرا نمي شد و حتي پليس خودروهايي را نيز که زير تابلوهاي پارک هوشمند به صورت مورب توقف مي کردند جريمه مي کرد.
وي با انتقاد از نبود اطلاع رساني درباره تعرفه هاي توقف در ساعات مختلف و خيابان هاي سطح شهر مشهد مي افزايد: بهتر است اين تعرفه ها از طريق رسانه ها و تابلوهايي به صورت مستمر اطلاع رساني شود يا پارکبانان از طريق بروشورهايي آن را به مشترکان اعلام کنند.
اما جالب است که در اين ميان پارکبانان هم از عملکرد شرکت اليت به ويژه بهره بردار جديد آن که با هدف افزايش درآمدهاي شرکت فشار زيادي را به آنان تحميل مي کند، گلايه دارند. به گفته آن ها پارکبانان بايد در هر ماه سقف معيني درآمد از طريق دريافت حق شارژ از مشترکان براي شرکت دريافت کنند و ضعيف عمل کردن آن ها منجر به کسر حقوق و اخراج مي شود.
يکي از پارکبانان شرکت اليت به خراسان رضوي مي گويد: روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت کار مي کنيم ولي حساب و کتاب دريافت حقوق ما شفاف نيست و به بهانه هاي مختلفي از حقوق و اضافه کاري ما کسر مي کنند و حق اعتراض هم نداريم. وي مي افزايد: کار به جايي رسيده است که برخي از همکاران ما به محض پارک خودروها به سراغ رانندگان مي روند و مي گويند که شما در حسابتان شارژ کافي نداريد و بايد حداقل ۱۰ هزار تومان حساب خود را شارژ کنيد از اين رو برخي افراد در روز تا ۳۰۰ هزار تومان پول براي شرکت جمع مي کنند ولي دريافت شارژ پارکبانان صادق ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بيشتر نيست و شرکت بهره بردار اين افراد را تحت فشار قرار مي دهد.
با کوله بار سوالات و انتقادهاي مردم به سراغ مهندس «سيد حسين هاشمي زادگان» مدير پروژه هوشمندسازي ترافيک حاشيه اي معابر مشهد مي رويم و او به موضوعات مطرح شده از سوي شهروندان پاسخ مي دهد.
وي درباره اين که برخي پارکبانان مردم را به شارژ بيشتر مجبور و ادعا مي کنند که اگر شارژ شما زير ۵هزار تومان باشد، تعرفه ها تصاعدي کسر خواهد شد، مي گويد: بهاي خدمات پارک حاشيه اي در تمام معابر تحت پوشش طرح اليت به صورت تصاعدي اضافه و از حساب مشترکان کسر مي شود ولي اگر غير از اين موضوعي توسط پارکبانان مطرح مي شود آن ها تخلف کرده اند و همشهريان مي توانند شماره پارکبان را به ما بدهند و ما بلافاصله آن فرد را معلق مي کنيم.
به گفته وي ميزان کسر هزينه پارک در شارژ داشتن زياد يا کم مشترک تفاوتي ندارد.
وي درباره خيابان احمد آباد نيز مي گويد: تعرفه هاي مصوب شوراي شهر براي خيابان هاي مختلف بسته به برخوردار بودن، کم برخوردار بودن و حجم رفت و آمد و مرکزيت آن متفاوت است و خيابان احمد آباد از خيابان هاي گران در پارک حاشيه اي است.
از طرفي چون در يک سمت خيابان احمد آباد در گذشته مسير ويژه اتوبوس داير بود و ما پارک حاشيه اي نداشتيم با جمع آوري مسير ويژه و درخواست مردم براي رفع مشکل و ساماندهي پارک حاشيه اي آن، شهرداري مشهد فضاي پارک حاشيه اي را با نصب تابلو و علايم و خط کشي محل در اختيار ما قرار داد.
مدير پروژه هوشمندسازي پارک حاشيه معابر مشهد درباره جريمه افراد داراي شارژ منفي در طرح اليت مي گويد: اين ادعا که افراد اطلاعي از مانده حساب يا بدهکاري خود در طرح اليت ندارند منطقي نيست، نيروهاي پارکبان ما در خيابان ها مستقر هستند و هرکس هم سوالي دارد، مي تواند مطرح کند و آن ها هم ملزم به پاسخگويي هستند ضمن اين که پارکبان با گرفتن پرينت، اطلاعات حساب مشترکان را اعلام مي کند خود شهروندان هم مي توانند مانده حساب و کارکرد خود را از طريق اينترنت، ارسال پيامک، حضور يا تماس در دفتر امور مشترکان جويا شوند و همه زمينه ها براي کسب اطلاع فراهم است.
«هاشمي زادگان» مي افزايد: ممکن است فردي حساب خود را ۵هزار تومان شارژ کند ولي اگر يک شيفت يا تمام روز خودروي خود را در پارک حاشيه خيابان نگه دارد طبيعي است که مبلغ زيادي از حسابش کسر خواهد شد.
وي با اشاره به اين که يک ميليون و ۷۰۰هزار پلاک خودرو در سيستم شرکت هوشمند ترافيک اليت ثبت شده است که حدود يک ميليون خودروي مسافران شهرستاني بوده است، مي گويد: حدود ۸۰۰هزار پلاک خودرو مربوط به مشترکان استان هاي خراسان و شهر مشهد است که شارژ و تراکنش دارند و اغلب هم با مجريان و پارکبانان همکاري مي کنند که از آن ها تشکر و قدرداني مي کنيم ولي ما در مجموع ۴۰هزار مشترک متخلف و بدهکار داريم که هزينه هاي استفاده از توقفگاه هاي حاشيه معابر را پرداخت نمي کنند و اين خدمت توزيع عادلانه فضاي پارک در حاشيه خيابان را خيابان فروشي و پول زور مي دانند لذا براي همراه کردن آن ها ناچار به اعمال قانون هستيم.
موضوع ديگري را که با مدير پروژه هوشمندسازي پارک حاشيه معابر مشهد مطرح مي کنيم خواسته مردم و حمايت دستگاه قضايي درباره رايگان بودن نيم ساعت ابتداي توقف در پارک حاشيه معابر است که مهندس «هاشمي زادگان» در اين باره مي گويد: بر اساس قانون جديد راهنمايي و رانندگي توقف در پارک هاي حاشيه معابري که مشمول طرح پارکومتر يا پارکبان است براي نيم ساعت اول رايگان است ولي همه کلان شهرها به اين موضوع اعتراض کرده اند و اين قانون قابل اجرا نيست و هم اکنون يک بحث قانوني بر سر اين موضوع بين شهرداري و دادگستري مطرح است که به تفسير قانون بر مي گردد.
وي مي افزايد: کارفرماي اين پروژه در مشهد (شهرداري) هم مدعي است تا زماني که دستورالعمل و بخشنامه جديدي به دست ما نرسد، طبق ماده ۳۵ قوانين قبلي لازم الاجراست و به همين دليل که دستورالعمل جديدي نيامده ما کارمان را انجام مي دهيم. البته شهرداري مشهد از طريق مجلس و استفساريه اي پيگير تعيين تکليف اين موضوع است و هر زمان که شهرداري نتيجه را به ما اعلام کند، اين قانون را اجرا خواهيم کرد.
وي خاطرنشان مي کند البته اختلاف نظرهاي جدي هم بر سر چگونگي اين موضوع وجود دارد و قانون مفهوم و روشن نيست مثلاً آيا اين رايگان بودن براي بار اول پارک کردن است، يا در هر خيابان شهر يک نوبت يا يک خودرو براي يک بار در روز يا يک خودرو و در هر خيابان از شهر و.... اين ها مواردي است که شفاف نيست.
 این وبلاگ آثار قلمی  جواد حاتمی    گزارشگروخبر نگار روزنامه خراسان است.
	  این وبلاگ آثار قلمی  جواد حاتمی    گزارشگروخبر نگار روزنامه خراسان است.