دلايل يک استعفا در شوراي شهرمشهد
 
سرويها: تخلفات در شهرداري محرز شده است
 
خراسان رضوي - مورخ سه‌شنبه 1391/08/30 شماره انتشار 18273

نويسنده: جواد حاتميHatami@khorasannews.com
 
 

روز يکشنبه گذشته در صدوپنجاه و پنجمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر مشهد با اکثريت آرا سومين تغيير در شوراي سوم رقم خورد و «سيد کمال سرويها» عضو منتقد و معترض که نايب رئيس شوراي کلان شهر مشهد نيز بود، با شورا خداحافظي کرد. اما چرايي اين استعفا کردن چه بود؟ استعفايي که ۶ماه مانده به پايان دور سوم شوراها رقم خورد.

سرويها: تکليفي نديدم ادامه بدهم

«چرايي» اين استعفا را از خود «سيد کمال سرويها» جويا مي شويم. او مي گويد: تخلفاتي در سيستم شهرداري مشهد محرز شده بود که آن ها را در جلسه اي با شهردار مشهد مطرح کرديم و ايشان (مهندس پژمان) در جلسه غيرعلني اعتراف کرد و دوستان شورا قول دادند که پيگيري مي کنند ولي در ادامه به هر علت بعد از ۸-۷ماه، يک يک اعضاي شورا از پيگيري تخلفات منصرف شدند و من ديگر تکليفي نديدم که ادامه بدهم وقتي که ديگر دوستان در شورا پيگير نيستند.

عضو مستعفي شوراي شهر مشهد با اعلام اين که دلايل استعفاي خود را در ۶صفحه در سايت اطلاع رساني خود منعکس کرده است، يادآور شد که از يکايک اعضاي شورا پرسيده است که آيا ميثاق ما با «قانون» و «مردم» همين بود؟!

به گفته وي وظايف شوراي شهر مواردي چون اخذ تصميمات مبتني بر خرد جمعي و تامين مصالح حقه اين کلان شهر مذهبي و پيشبرد سريع برنامه هاي فرهنگي- اجتماعي- اقتصادي و... با جلب همکاري مردم، نظارت دقيق و دلسوزانه و باقي نگذاشتن جاي تبعيض و تضييع حقوق مردم و جبران حقوق از دست رفته مردم، نظارت دقيق بر رعايت چارچوب هاي قانوني و شرعي در مسير حرکت به سوي افق ۱۴۰۴ و... بود ولي با کمال تاسف شوراي شهر مشهد بر سر ميثاق خود نماند و شد آن چه نبايد مي شد!

«سرويها» خاطرنشان کرد: پيگيري هاي اين جانب نه برخاسته از ديدگاه ها و اغراض سياسي است که خداي ناکرده به تخريب شخص يا گروهي بينجامد و نه برنامه اي براي آينده است و اکنون در فضاي مصلحت انديشانه شوراي اسلامي شهر مشهد، عزمي براي احقاق حقوق مردم عزيز مشهد نمي يابم.

بصيري پور: چرايي ندارد؟!

«غلامرضا بصيري پور» عضو شوراي اسلامي شهر مشهد در پاسخ به سوال خراسان رضوي درباره چرايي استعفاي دکتر سرويها مي گويد: چرايي ندارد؟! ايشان مسائلي را مطرح مي کرد و معتقد است که در شورا بايد پيگيري مي شد يا پيگيري کند، ايشان به اين نتيجه رسيده که هر چه گفته است نتيجه اي نگرفته است ولي ما به اين حرف معتقد نيستيم و استعفا مشکل را حل نمي کند.وي مي افزايد: من به ايشان گفتم که اين کار را نکند ولي اصرار داشت که من بايد از مجموعه شورا خارج شوم. خيلي هم با وي مذاکره شد و حتي تا ساعت ۹ صبح روز يک شنبه هم تلاش شد که منصرف شود چرا که ما معتقد بوديم که استعفا مشکلي را حل نمي کند الان هم از نظر ما ايشان اشتباه کرده است.

وي مي گويد: اما اگر تخلفي در شهرداري هست و خلافي روي داده است بايد بررسي شود و ما هم بررسي مي کنيم و آن را دنبال خواهيم کرد تا اگر خداي نکرده مشکلي هست، جلوي آن گرفته شود و متخلف بايد پاسخگو باشد.

«بصيري پور» در عين حال تاکيد مي کند: شهرداري موظف است درباره هر گونه تخلفي پاسخگو باشد و ما معتقديم که درباره حرف هايي که ديروز (روز يک شنبه) دکتر سرويها در شوراي شهر جمع بندي کرده بود شهرداري بايد پاسخگو باشد و ما هم ناظر شوراي شهر هستيم و پيگيري مي کنيم تا اگر خداي نکرده تخلفي روي داده است روشن و طبق مقررات برخورد شود.عضو شوراي شهر مشهد در پاسخ به اين سوال که «راي ندادن شما در موافقت با استعفاي سرويها چه دليلي داشت»، اظهار مي کند: با همه تلاشي که کرديم ايشان مصر بود که از شوراي شهر برود و راي دادن يا راي ندادن چندان معنا پيدا نمي کرد، ايشان تاکيد کرده بود که با اين وضع نمي تواند در شورا بماند و رئيس شورا هم با وي مذاکره کرده بود، ولي اصل بر رفتن بود و موافق يا مخالف بودن من تاثيري نداشت.«بصيري پور» با اشاره به اين که دکتر سرويها انساني درستکار، آزاده اي عزيز و فرد زحمتکشي است، مي گويد: او اين راه (استعفا) را انتخاب کرده و به اين نتيجه رسيده است که در اين راه به جواب مي رسد؛ در حالي که ممکن است من به اين نتيجه نرسم. ما در شوراي شهر وظيفه داريم که اگر تخلفي روي دهد، پيگيري کنيم چه آقاي سرويها بگويد، چه رئيس شورا اعلام کند و چه بنده به اين نتيجه برسم که تخلف شده، چه هرکس ديگري موردي را مطرح کند ما بايد پيگيري کنيم.

شيرمحمدي: شورا پيگير تخلفات است

«چرايي» اين استعفا را از مهندس «سيد اسماعيل مفيدي» ديگر عضو شوراي شهر مي پرسيم که او مي گويد: بر اساس ميثاقي که بسته ايم، سخنگو و رئيس شوراي شهر مشهد پاسخگو خواهد بود و بهتر است با مهندس «شيرمحمدي» صحبت کنيد.

در تماس با مهندس «عباس شيرمحمدي» رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد علت استعفاي نايب رئيس شورا را جويا مي شويم. او مي گويد: چرايي اين استعفا را دکتر سرويها در جلسه علني شورا مطرح و روزنامه شما هم آن را منعکس کرد، دلايل همان است و شوراي شهر هم با راي اعضا، نظرش را داد.

وي مي افزايد: اولا براي موارد مطرح شده شوراي شهر مصوبه دارد و در مواردي هم که تخلف رخ داده است، دستگاه هاي نظارتي ورود کرده اند و پرونده ها در حال رسيدگي است و البته در سيستم قضايي ما رسيدگي به پرونده ها زمان بر است و بعضاً يکي دو سال طول مي کشد.

البته شورا همواره ناظر بر کار شهرداري است و اگر قصور و تخلفي روي دهد، حتماً پيگيري مي کنيم.«شيرمحمدي» مي گويد: ما هم اصرار داشتيم همکارمان از استعفا کردن منصرف شود و نظر مخالف داشتيم ولي ايشان مصر بود و اعضاي شورا هم موافقت کردند و از بابت استعفاي دکتر سرويها خوشحال نيستيم، ايشان در کنار ما بودند و علاقه مند بوديم در خدمت ايشان باشيم.سخنگوي شوراي اسلامي شهر مشهد يادآوري مي کند که ويژگي کار شورا استفاده از خرد جمعي است و معمولاً هر طرح و برنامه اي موافق و مخالف دارد و نظرهاي متفاوتي مطرح مي شود ولي راي با اکثريت است و ما هم به خرد جمعي قائليم و همه بايد از آن حمايت کنيم.

او در عين حال مي گويد: تمايلي به رفتن سرويها در ماه هاي آخر فعاليت شوراي سوم نداشتيم اما متاسفانه تصميم وي قاطعانه بود و ما حريف او نشديم.

پژمان:بر اساس ارزيابي دستگاه هاي بازرسي شهرداري مشهد دستگاه پاک شناخته شده است

«سيد محمد پژمان» شهردار مشهد در حاشيه نشست خبري خود در واکنش به اظهارات دکتر سرويها عضو مستعفي شوراي شهر مشهد و در پاسخ به سوال خراسان رضوي که آيا بروز تخلفات در شهرداري مشهد را قبول داريد، گفت: خدا را گواه مي گيرم که براي هر ريال از پول مردم، حساب و کتاب دارم و هيچ انحرافي در کارهايمان نبوده است.

سرويها همه تفريغ بودجه ها را امضا کرده است

وي افزود: شهرداري مشهد در کشور به عنوان يک دستگاه پاک شناخته شده است. اين ارزيابي شهرداري نيست بلکه ارزيابي دستگاه هاي بازرسي و قضايي کشور است.وي با بيان اين که مسئوليت درآمدها و هزينه هاي شهرداري مشهد و تاييد آن به عهده شوراي شهر است، اضافه کرد: ما هر سال تفريغ بودجه شهرداري مشهد را با جزئيات درآمدها و هزينه ها به اطلاع شوراي شهر رسانده ايم و آقاي سرويها پاي همه آن ها را يکي يکي امضا کرده و اين کم لطفي است که گفته شود شهرداري مشهد تخلف کرده است.شهردار مشهد در پاسخ به سوال ديگر خراسان رضوي که شما شهرداري مشهد را پاک ترين شهرداري مي دانيد آيا به اين موضوع يقين داريد، گفت: از بابت سلامت و پاکي و اين که يک ريال از پول مردم بالا و پايين نشده است يقين دارم و عقوبت آخرتي آن را نيز به گردن مي گيرم، زيرا اهميت حق الناس را مدنظر داشته ام.وي با اشاره به اين که به تمام مسئولان شهرداري گفته ام که نبايد خود را ريالي مديون مردم کنيد، تاکيد کرد: اين گونه نيست که بگوييم چون زور دست شهرداري است، مي توانيم پول بيشتري از مردم بگيريم بلکه برعکس در بسياري از موارد بوده است که وقتي شهروندان کارهاي خود را پيگيري کرده اند، به نفع مردم راي داده ايم.

يعني عملکرد همه افراد و دستگاه قضايي هم اشتباه است؟

پژمان تصريح کرد: من مدعي و مدافع حقوق مردم در شهرداري هستم نه در مقابل آن ها و خود را نوکر مردم و وکيل مدافع آن ها در شهرداري مشهد مي دانم و به غير از منافع شهروندان چيز ديگري نمي خواهم و اين تصور که خداي ناکرده خلافي رخ داده است، درست نيست.وي با بيان اين که هر فردي برداشت خود را دارد، گفت: به غير از يک عضو شوراي شهر ۱۰نفر ديگر از اعضاي شوراي شهر مشهد اين صحبت ها را مي شنوند و آن را جدي نمي گيرند، حتي دستگاه هاي مسئول ديگر؛ آقايان اين موضوع را به دستگاه قضايي بردند و دستگاه قضايي نيز همه حرف هايشان را شنيد و هيچ اتفاقي نيفتاد، يعني عملکرد همه افراد اشتباه است؟

وي در پاسخ به اين سوال که چرا برخي از اعضاي شوراي شهر که مصوبات را امضا کردند، سکوت کرده اند و از زبان يک عضو شوراي شهر اين حرف ها شنيده مي شود، مي افزايد: نه اين طور نيست که آن ها سکوت کرده باشند، من هميشه از محبت شوراي شهر بهره مند بوده ام و با اين حال هيچ وقت خطا نکرده ام که بخواهم دنبال آن باشم تا کسي به من ترحم و يا اغماض کند. معتقدم اگر زماني غيرعمد جايي اشتباه کرده ايم اگر مي توان اغماض کرد، اغماض شود و اگر عقوبتي دارد، اعمال کنند.

اين از آن دروغ هاي شاخ دار است

وي تصريح کرد: دليلي ندارد که مسئوليت کارهاي خود را به گردن نگيرم ولي اين را مي گويم که قطعاً هيچ کاري را خلاف منافع مردم به طور عمدي انجام نداده ام.من خاک پاي مردم هستم و اگر چند قدمي براي آن ها برداشته ام هيچ چشمداشتي ندارم و کيسه اي براي آن ندوخته ام و مردم را ابزار و پلکاني براي پيشرفت خود قرار نداده ام؛ زيرا اين نهايت ناجوانمردي و بي رحمي است.وي تصريح کرد: به هيچ عنوان نگاهي به آينده ندارم و مطلقاً به اين فکر نمي کنم که اين اتفاقات قرار است به چه چيزي ختم شود.پژمان درباره ادعاي برخي از افراد درباره پرونده هايي از تخلفات شهرداري که در دستگاه قضايي در جريان است، گفت: اين موارد را خيلي جدي نگيريد اين موارد از آن دروغ هاي بزرگ و شاخداري است که وقتي فردي بر اساس تقوا عمل نمي کند، به وجود مي آيد.چندي پيش گفتند که براي مبلمان اتاق شهردار مشهد بيش از ۷۰۰ ميليون تومان هزينه شده است. هر چه من گفتم که مبل هاي اتاق من پاره بوده و تمام وسايل آن متعلق به زمان شهرداري آقاي وکيلي است باز هم بر حرف خود تأکيد کردند.

ايرادي که مي گيرند اين است که پولي از اين حساب برداشته و به حساب ديگري گذاشته ايم

شهردار مشهد با اشاره به ۲۸-۲۷ سال مديريت در کشورگفت:مديريت من که همين چند روز شهرداري نبوده و در کل سالهاي خدمتم به اندازه يک ريال هم پشت سرم انحراف مالي نيست.

وي تصريح کرد: بازرسي کل کشور طرح بازسازي اطراف حرم مطهر رضوي را بررسي و مشاهده کرد که چند هزار ميليارد تومان منابع براي طرح آورده و چند هزار ميليارد تومان در اين محل خرج کرده ام ولي حتي يک ريال انحراف و سوء استفاده در آن نشده است.پژمان اضافه کرد: ايرادي که آقايان مي گيرند اين است که شما پولي را از اين حساب برداشته و به حساب ديگري گذاشته ايد و اين تخلف است، اگر به ظاهر امر نگاه کنيد، تخلف است ولي وقتي از آن ها سوال مي شود آيا پولي خارج از مصلحت شهر و مردم خرج شده است؟ مي گويند: خير؛ مي گوييم يک ريال سوء استفاده شده است؟ مي گويند: خير؛ مي پرسيم آيا در مسائل مالي انحرافي بوده و فردي به آن ناخنک زده است، باز هم مي گويند خير.

وي افزود: درست است که بازرسي کل کشور اعلام کرده است که اين جابه جايي ها ايراد قانوني دارد اما من به عنوان مدير شهر متوجه شدم که در يک حساب مقداري پول داريم و در يک حساب ديگر کمبود داريم و آبرو و حيثيت شهر در ميان است و پروژه اي خوابيده است و مشکل دارد، پول را چند ماهي به پروژه مي برم و مشکل را حل مي کنم و دوباره پول را برمي گردانم. اين کار صد درصد در راستاي منافع مردم بوده و يک ريال هم در آن انحراف مالي نبوده است. اما در زمان دادن گزارش اين مسئله «ايراد» مي شود.

پژمان تصريح کرد: من با اطمينان خاطر به شما مي گويم که از لحاظ سلامت و پاکي کار هيچ بي دقتي نداشته ايم زيرا خودمان آن قدر به اين موضوع حساس هستيم که حتي اگر دستگاه هاي نظارتي هم نبودند، ما خود اين موارد را کنترل مي کرديم.

وي اظهار کرد: من اعتقاد دارم که اگر نمي توان به يک دستگاه از لحاظ مالي اعتماد کرد ديگر نبايد دنبال ارزيابي کارهاي آن دستگاه رفت و ما به همين دليل به صورت جدي به مسائل مالي توجه کرده ايم.

شهردار مشهد با اشاره به عقب افتادگي ۸-۷ ساله تفريغ بودجه شهرداري مشهد در سال هاي گذشته افزود: اکنون اين عقب افتادگي را جبران کرده و تفريغ بودجه شهرداري مشهد را به سال رسانيده ايم که بر همين اساس تفريغ بودجه سال گذشته را به شوراي شهر داده ام که به زودي بررسي مي شود و بعد از آن حسابرسي خواهد شد. حسابرس هم اگر يک ريال اين طرف و يا آن طرف شود از ما پاسخ مي خواهد و بايد جوابگو باشيم.

چرا دربرابر صدها تصميم درست اشتباهي سهوي را بزرگ مي کنيم

پژمان تصريح کرد: ما سعي مي کنيم با کار صادقانه به مردم ثابت کنيم عملکرد صحيحي داريم. ما براساس صداقت، پاک دستي و خدمتگزاري صادقانه فعاليت مي کنيم و اگر ايراد و نقصي بوده، عمدي نبوده است.پژمان با بيان اين که نبايد اين موضوعات کوچک را بزرگ کنند، افزود: آيا يک بار شده است به عنوان يک وظيفه شرعي بگوييم اين آدم در مقابل ده ها هزار تصميمي که گرفته و ده ها هزار ميليارد توماني که خرج کرده است، در جايي نه از روي عمد اشتباهي کرده و اشکالي پيش آمده است و آن را توي سرش نزنيم.وي اضافه کرد: با طرح موضوع صلح نامه ها قصد دارند تخريبمان کنند خوب ما مي گوييم به اشتباه تصميمي گرفتيم، آيا جا ندارد در مقابل صدها تصميم درستي که گرفته شده است، در اين باره اغماض کرد و به کسي که مي خواهد کار کند، ضربه وارد نکرد. اما هيچ کس اين کار را نمي کند و اين نگاه اصلاً نگاه سازنده اي نيست.

وي با اشاره به اين موضوع که با تمام بضاعت چه از نظر علمي و چه تجربي با تمام صداقت تصميم مي گيرم اظهار کرد: شايد در جاهايي تصميم من اشتباه بوده ولي اين که ما را متهم به برخي مسائل کنند، کم لطفي است که اميدوارم خداوند از همه ما دستگيري کند.

وي تصريح کرد: از اين که چنين موضوعاتي را به ميان مردم ببريم و زمينه ساز تشويش اذهان عمومي شويم چه چيزي عايد مردم مي شود، آيا اين اقدام، کارها را اصلاح مي کند يا اعتماد مردم را به مديريت شهري کاهش مي دهد؟

پژمان با بيان اين که عده اي قصد دارند اعتماد ملت به خدمتگزارانشان را کاهش دهند، گفت: من اين گونه نيستم، زيرا با خدا معامله کرده ام و به اين آيه قرآن اعتقاد دارم که خداوند مدافع مومنان است.