يادداشت
پنج شنبه 90/1/25
پس از رايزني ها و خبرهايي که اواخر پارسال درباره احتمال تعطيلي مدارس مقطع ابتدايي در روزهاي پنج شنبه از سال تحصيلي آينده مطرح شد با موافق بودن دولتي ها (فرهنگيان) اين پروژه بدون بررسي تبعات آن از هفته قبل در بسياري از مدارس ابتدايي کشور عملياتي شد.
اگر چه متوليان در وزارت آموزش و پرورش و شوراي عالي آموزش و پرورش دلايلي را براي اين اقدام و مصوبه دارند ولي يک روي سکه اوليا و دانش آموزان هستند که نه تنها نظر آنان درباره اجرايي شدن اين برنامه دريافت نشد که ملزم به امضاي (رويت) نامه ابلاغي از مدارس شدند تا فردا اولياء موافقان طرح معرفي شوند.
با توجه به تماس خانواده ها و پيامک هاي ارسالي انتقادهاي جدي به اين موضوع وارد است و مي توان به مواردي از اين قبيل اشاره کرد.
۱ - با تعطيل کردن پنج شنبه ها ۴ ساعت آموزشي از برنامه درسي دانش آموزان و معلمان حذف مي شد که آقايان در وزارت آموزش و پرورش با تدبيري مقطعي و حساب سرانگشتي ضمن تغيير برنامه درسي دانش آموزان در ماه هاي پاياني سال تحصيلي در ۵ روز ديگر هفته روزانه يک ساعت به برنامه آموزشي مدارس افزوده اندويک ساعت هم اضافه آورده اند.
۲ - تغيير برنامه و ساعات کار مدارس به گونه اي است که اکنون دانش آموزان مقطع ابتدايي بايد از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ساعت ۱۲:۴۰ و در شيفت عصر از ساعت ۱۳ تا ۱۸:۱۰ در کلاس و مدرسه حضور داشته باشند. خود را جاي يک دانش آموز کلاس اول يا دوم ابتدايي بگذاريد که بايد ۵ ساعت را در محيط مدرسه سپري کند و در ساعت اضافي هم با خستگي مضاعف درس و بحث مدير و آموزگار را دنبال کند!
۳ - برخي مديران در پاسخ به اعتراض اوليا گفته اند ساعت پاياني را دروس راحت مثل ورزش ، هنر و حتي قرآن و کارهاي کلاسي قرار داده ايم، باور کنيد دانش آموز ابتدايي در ساعت ۱۱ تا ۱۲:۳۰ با شکم و معده خالي بعد از دويدن و ورزش کردن دچار چنان دل درد و مشکلات جسمي مي شود که عواقب جبران ناپذيري دارد.
و وعده پخش فيلم و سريال در کلاس ها آن هم در ساعت پاياني براي رفع خستگي کودکان نه تنها موثر نبود و نخواهد بود بلکه سبب اتلاف وقت و از طرفي تشويق آن ها به دوري از درس و سپري کردن اوقات فراغت در مقابل جعبه جادويي يا رايانه و بازي هايي از اين دست خواهد شد.
۴ - برنامه ريزان متاسفانه توصيه هاي کارشناسانه متخصصان و صاحب نظران را ناديده گرفته اند و با هدف راحتي معلمان اين اقدام را عملياتي کرده اند. اگر چه ممکن است در نقاطي چون پايتخت بحث اياب و ذهاب مطرح باشد ولي در ديگر نقاط کشور مردم براي تحصيل فرزندانشان در روزهاي پنج شنبه هيچ مشکلي ندارند.
در کشوري که يک پنجم ايام سال آن تعطيلات است و با محاسبه تعطيلات نوروزي سال تحصيلي آن هم کمتر از ۷ ماه مي باشد چطور مي خواهيم کيفيت آموزشي را بهبود دهيم.
اولياي دانش آموزان اجرايي شدن اين برنامه را راضي کردن معلمان و جفا در حق دانش آموزان مي دانند و تصريح مي کنند که با اين اقدام کيفيت آموزش فداي راحتي معلمان شده است.
۵ - در حالي که برخي از اوليا شاغل بوده و براي تحصيل فرزندان خود برنامه ريزي کرده و حتي سرويس هاي اياب و ذهاب دانش آموزي هم برنامه خاص خود را دارند. تغيير برنامه و تعطيلي پنج شنبه ها دو ماه مانده به انتهاي سال تحصيلي اگر چه داوطلبانه است ولي مشکلاتي را براي خانواده ها به دنبال داشته و دارد.
۶ - اگر چه اجباري شدن اين طرح از مهر ۹۰ خواهد بود و قرار است مدارس شيفت عصر تعطيل و فعاليت آموزشي آن ها به نوبت صبح منتقل شود به نظر مي رسد از هم اکنون بايد برنامه ريزي لازم براي تامين فضاي آموزشي لازم و حذف مدارس دو شيفته صورت گيرد چرا که از مهرماه با تغيير ساعت رسمي کشور و کوتاه شدن طول روز دانش آموزان ابتدايي بايد ۲ ساعت بعد از غروب آفتاب هم در مدارس باشند.
به هر حال وزير آموزش و پرورش ارتقاي تحصيلي دانش آموزان، ايجاد انگيزه و نشاط در دانش آموزان ابتدايي، تحکيم خانواده و ارتقاي علمي معلمان اين مقطع را مهم ترين دستاوردهاي طرح تعطيلي مدارس ابتدايي در روزهاي پنج شنبه برشمرده است ولي اما و اگرهايي درباره اين اهداف وجود دارد.
البته تعطيلي پنج شنبه ها بهانه اي هم براي افزايش علاقه مندي معلمان به تدريس در مقطع ابتدايي است که گويا معلمان به دلايلي بيشتر ترجيح مي دهند در مقاطع راهنمايي و متوسطه تدريس کنند در اين ۲ مقطع معلمان فقط ساعات موظفي خود را در اين گونه مدارس مي گذرانند ولي در مقطع ابتدايي معلمان بايد در طول هفته تمام ساعات در مدرسه باشند.
اما و اگرهاي اين موضوع را بايد به کارشناسان و صاحب نظران سپرد تا ضمن تحليل و برآوردهاي لازم به لحاظ کمي و کيفي ، روحي و جسمي ، آموزشي و پرورشي و حتي مصرف بهينه انرژي آن هم در سال جهاد اقتصادي اعلام نظر کنند و خانواده ها را در جريان مزايا و معايب آن قرار دهند. چرا که تنها استنباط مردمي از اين طرح رفاه حال معلمان و راحتي آنان است و بس.
این وبلاگ آثار قلمی جواد حاتمی گزارشگروخبر نگار روزنامه خراسان است.